Mai mulţi elevi din clasele V-XII, de la diferite unităţi de învăţământ din judeţul Sălaj, au reuşit să obţină premii la concursul „Sălajul Interactiv”. Este vorba despre un proiect demarat în perioada martie 2014 – mai 2015, iniţiat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) „Sălaj Plus” şi derulat în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Sălaj şi Muzeul Judeţean de Istorie şi Artă din Zalău (MJIA) Zalău destinat tuturor tinerilor – elevi din clasele V-XII, având ca obiective: configurarea şi consolidarea identităţii locale şi culturale a tinerilor din judeţul Sălaj, consolidarea sentimentului apartenenţei locale a acestora, precum şi aprofundarea cunoştinţelor tinerilor în privinţa aspectelor socio-economice şi culturale locale. Astfel, un număr de 380 de elevi din întreg judeţul au desfăşurat activităţi de cunoaştere şi colectare a unor informaţii cu privire la cele şase arii de explorare propuse în proiect: tradiţii orale – legende şi poveşti locale; istorie şi patrimoniu artistic – arhitectura locală, biserici, castele, conace, cetăţi, ruine romane; sărbători, evenimente, tradiţii, meşteşuguri locale, port popular; ocupaţii tradiţionale şi economia locală azi; geografie şi mediu natural şi gastronomia locală. Aceştia au ales să se exprime cu privire la ariile de explorare pentru care au optat prin diverse mijloace artistice: eseu, fotografie, desen, reportaj sau interviu. În total au fost realizate un număr total de 277 de lucrări, atât la categoria grup cât şi individual.
Într-un clasament al opţiunilor elevilor privind ariile de explorare alese, pe primul loc se află Istorie şi patrimoniu, arhitectura locală, biserici, castele, conace, cetăţi şi ruine romane, urmată de „Sărbători evenimente, tradiţii, meşteşuguri locale, port popular, Geografie şi mediu natural, Ocupaţii tradiţionale şi economia locală azi, Tradiţii orale-legende si poveşti locale, Gastronomia locală.
Premii pentru cele mai bune lucrări
În perioada martie – mai 2015 contribuţiile elevilor au fost evaluate de către comisii alcătuite din experţi ai ISJ Sălaj, MJIA Zalău, TenarisSilcotub şi ADI „Sălaj Plus”, iar în urma centralizărilor mediilor obţinute s-a realizat un clasament şi s-au acordat premii. Astfel, la categoria „participanţi individual” – clasele V-VIII, premiul I a fost obţinut de Ioana Raluca Pop – elevă la Şcoala Gimnazială Agrij, profesor coodonator Florina Maria Groza şi Simona Veronica Pop; premiul II i-a revenit elevului Kiss Peter, de la Şcoala Gimnazială Simion Bărnuţiu Zalău, coordonat de profesorul Liana Stânean şi premiul III a fost obţinut deGabriel Sabou, elev la Şcoala Gimnazială „Silvania” Şimleu Silvaniei. De asemenea, la categoria „participanţi individual” clasele IX-XII premiul I a fost obţinut de Elisabeta Alexandra Şireag, elevă la Colegiul Naţional „Simion Bărnuţiu” Şimleu Silvaniei; premiul II – Andreea Kiss, elevă la Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău, iar premiul III a fost obţinut de Andreea Pop, elevă la Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău. Câştigătorii premiului I au fost răsplătiţi cu câte o tabletă, elevilor care au obţinut premiul II li s-a acordat câte un Mp4 player, iar cei cu premiul III au primit câte un rucsac.
Elevii Marina Onaciu, Denisa Zoicaş, Nagy Ana şi Ionuţ Dancon, participanţi grup clasele V-VIII, de la Şcoala Gimnazială „Petre Dulfu” Sălăţig şi elevii participanţi grup clasele IX-XII Florin Daniel Ienciu, Szanto Rareş, Cosmin Teglaş, Daniel Coprian Moş de la Liceul Teoretic „Ion Agârbiceanu Jibou” au primit aparate de fotografiat.
De asemenea au fost acordate tricouri primilor 100 de elevi, clasaţi în ordinea mediilor obţinute şi diplome de participare tuturor elevilor şi cadrelor didactice implicaţi în proiect.
Jurizarea s-a realizat de către fiecare membru al comisiei, în parte, evaluarea rezultatelor s-a făcut pe baza unui punctaj pe o scală de la 1 la 10 acordat pentru următorii indicatori calitativi: inovaţie, originalitate, documentare, exprimare, complexitate, pertinenţa în raport cu aria de explorare şi cea de expresie, rezultatul final fiind reprezentat de media aritmetică a notelor acordate de fiecare membru al comisiei.